כשהשטן על ליבך

ביום שישי האחרון ביקרתי בבסיס צבאי של חיל השריון. הביקור הזה הזכיר את ימי הסדיר הפחות טובים שהיו לי. חיילים שבוזים ומשועממים מעוד שבת בבסיס. אולם, הם היו נחמדים מאוד, כולם כולל כולם. הגעתי לחדר האוכל בגלל הצעה נדיבה של אחד החיילים שנאכל שם את ארוחת הצהריים. בתור חייל לשעבר שתמיד העדיף מנת קרב על ארוחה בחדר אוכל צבאי, קשה להגיד שהתפתתי להענות להזמנה, אך הרגשתי שאם אדחה אותה זה יהיה חוסר רגישות ועלבון לחבריי החיילים שמבחינתם זאת הארוחה היחידה האפשרית כרגע. כשנכנסתי לחדר האוכל, הלכנו אחורה למטבח לשאול את הטבחים מה מצב האוכל היום, ואם יש מצב להאכיל מספר אורחים. הטבחים הנחמדים הסבירו שעם כל הרצון הטוב, מדובר בסופ"ש ושכמות האוכל שהם הכינו היא מוגבלת ולכן כדי שנרד מהעניין. אני שמחתי שהארוחה נמנעה אך לא בגללי.

אחרי שכולם עזבו נותרתי לבדי עם הטבחים. שאלתי את הטבחים בני כמה הם? עוד כמה זמן נותר להם עד השחרור? האם יש להם דפוק? ועוד כל מיני שאלות שבדרך כלל שואלים חיילים. אחרי שסיפרתי להם איפה אני שירתתי, לפתע הבחנתי במשהו שהעביר צמרמורת בכל גופי. חשבתי שאני מדמיין, אבל מה שראיתי היה אכן נכון. לאחד הטבחים הייתה שרשרת, ועל השרשרת היה תלוי עדליון שעליו היה חרוט: "שטן". כמובן שלא יכולתי להגיב בשתיקה. שאלתי את הבחור ההוא, למה הוא הולך עם שרשרת על צווארו, שהשם שטן מוטבע עליה. הוא הסביר לי שמדובר בקמע נגד עין הרע. אמרתי לו, שלדעתי השרשרת הזו, היא בעד הרע ולא נגדו. בחנתי את השרשת מקרוב, והיו כתובים עליה כל מיני מילים מוזרות, מילות כישוף שרק אם יש לך תעודת מכשף מוסמך אתה יכול להבין את משמעותן. שאלתי את החייל, אם זה לא מטריד אותו ללכת עם שרשרת, שהשם שטן מוטבע עליה ולצידו עוד מספר מילים שהוא, ואני מתאר לעצמי שגם אף אחד אחר סביבו אינם מבינים. הטבח השני סיפר לי שהחבר שלו חייב את השרשרת הזו, ושבכל פעם שהוא הוריד אותה קרה להם משהו לא טוב. הוא סיפר שאפילו בשבת האחרונה שהם היו יחד הם בישלו חמין והחמין יצא מגעיל, רק בגלל שהוא הוריד את השרשרת. עכשיו, לא רק שהבעלים של השרשרת חשב שהוא צריך אותה, גם עמיתו בצבא הרגיש כך.

אני בתגובה אמרתי לאותו טבח, שהוא לא צריך את השרשרת הזו, הוא צריך את אלוהים. רק אלוהים יכול לעזור לו. שרשרת עם השם של השטן עליה, לעולם אינה יכולה להיות משהו חיובי. אלוהים לעולם לא היה רוצה לכבול אותנו לקמע או שרשרת שבלעדיהם איננו יכולים להצליח או לעשות משהו טוב. לא הרחבתי בדברים עם אותו חייל. אבל בערב של אותו היום, התפללנו עבורו. התפללנו שהוא השתחרר מהתלות בשרשרת. שיפתחו עיניו לראות את הכישוף, ואת התעתוע שהוא כבול בו. ושהוא יפנה לישוע, היחיד שיכול באמת להציל מהרע.

מהסיפור של החייל הזה אנחנו יכולים ללמוד על הדרך בה השטן כובל אותנו או משעבד אותנו לעצמו. בסיפור של החייל הזה, זה היה ממש ברור שהשטן עומד מאחורי הכל, אולם בסיפורים אחרים זה פחות ברור:

קודם כל השטן מחבר אותנו למשהו. זה יכול להיות פיזי או רוחני. זה יכול להיות קמע מסוים, או אפילו טקס מסוים. במקרים אחרים זה יכול להיות התמכרות כלשהי. לדוגמא, החייל הזה הרגיש שהוא חייב לשאת איתו את השרשרת. יש אחרים שמרגישים שהם חייבים לחבר לתינוק שלהם שנולד קמע אחר, כמו חמסה או תהילים מזערי. בלי הקמע הם מרגישים חשופים, פגיעים. בלי הקמע, הם חושבים, שהסיכוי לסכנה כלשהי גובר. אחרים מרגישים שאם הם לא יחזרו על איזה מנטרה מסוימת המצב שלהם יהיה קשה. הם תמיד יגידו משהו כמו, "תפו תפו בלי עין הרע." או, "חמסה חמסה." אן שהם יקישו על עץ שלוש פעמים. או שהם ינשקו את העיניים של עצמם. כל טקס כזה, יומיומי בהכרח מעיד על כך שאותו אדם שחוזר עליו מידי יום נמצא תחת שעבוד. הם מרגישים שאם הם לא יגיבו עם אותה "ברכה", אחרי שהם שמעו משהו רע, המשהו הזה יקרה. הם מרגישים שאם הם יגידו משהו טוב, חס וחלילה, על הילדים שלהם הם צריכים לגבות את זה בקריאות, "חמסה חמסה, בלי עין רעה" נלהבות. ההרגלים האלה, מונעים מתוך אמונות. אמנם אמונות תפלות אך אמונות. אותם אנשים מאמינים שמצד אחד סכנה מרחפת על ראשם, ומצד שני, יש בכוחם של אותם הרגלים להציל אותם מתוך אותה סכנה.

הרגל נוסף שעלול להפתיע את חלקכם, אך גם הוא מונע מתוך אמונה, הוא העישון. עישון סגריות או עישון סמים, היא דרך נוספת בה השטן מחבר אותנו לדברים פיזיים ומשעבד אותנו. תשאלו אדם מבוגר מדוע הוא מעשן, ואם הוא מספיק כנה הוא יגיד שהוא פשוט מכור. תשאלו ילד בן 16 מדוע הוא מעשן, ואם הוא מספיק כנה הוא יאמר, שזה נותן לו ביטחון. זה גורם לו להרגיש קול. שהוא מחזיק את הסיגריה קל לו יותר להתמודד עם "החיים". יותר קל לו לפתח שיחה, לפנות לבחורה, או סתם לשבת עם קבוצת חברים ולהגבר על המבוכה. הוא מאמין שהסיגריה היא פתרון לא רע לחלק מהבעיות הרגשיות שלו. אחרי זמן לא רב, הוא נעשה מכור למה שבסופו של דבר יהרוג אותו, או לפחות יקצר את חייו.

באותו הקשר ישנם הסמים. כיום ידוע לנו, שהשימוש המקורי בסמים היה מקושר לפולחן רוחני כלשהו. כל שימוש בסמים בעולם העתיק, נעשה בהקשר לעבודת אלילים מסוימת. גם היום, השימוש בסמים הוא חלק מפולחן של כתות רבות, ביניהן הרסטאמנים. אולם, בעולם החילוני המודרני, השימוש בסמים נעשה בחלקו בנפרד מפולחן דתי, אך עדיין מונע על ידי אמונות תפלות נסתרות או גלויות. אין לי שום כוונה להתעלם ממצוקות רגשיות שברובן מהוות בסיס לשימוש בסמים. אולם מאוחרי השימוש בסמים תמיד קיימת האמונה שבסמים יש מפלט או מקלט מהקושי שעימו מתמודד המשתמש. אולם גם כאן, המכור לסמים, מוצא נחמה זמנית במה שעתיד, ברוב המקרים להרוס אותו.

בפוסט הבא, אנחנו נבחן דרך הדבר של אלוהים את היחס של אלוהים לכל אחד מהשעבודים אותם ציינו.

כתיבת תגובה